Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.


  |  
  |  
  |  
  |  
  |  

1. Allmänna villkor

1.1 Ålder

För att köpa en produkt i Vision of Homes nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

1.2 Köp

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

1.3 Felaktiga uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

1.4 Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

1.5 Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.
 

3. Leverans

3.1 Hämta varorna själv

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager i anslutning till butiken Södergatan 4 i Kristianstad. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon.

3.2 Leverans

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Posten AB och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med våra egna bilar eller Posten direkt hem till dig. Om du vid köptillfället valt alternativet ”Frakt inom Sverige” levereras försändelsen till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Har du valt ”Frakt med inbärning, endast Skåne-Blekinge”, bär vi in dina varor vid leveransen. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig och bokar en tid.

När vi levererar i Skåne-Blekinge med egen bil monterar vi och tar med emballaget för återvinning. Denna extra tjänst kostar inget extra.

3.3 Leverans till övriga Sverige

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Posten AB och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med Posten AB hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt" så levereras försändelsen till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit , tidsbokas och levereras till dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att Posten kontaktar dig.

Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelas du i förväg.

3.4 Leveranskostnad inom Sverige

Alltid fri frakt inom Sverige med ordervärde över 500:- när du handlar till ordinarie pris. Vid kampanjer och andra erbjudanden kan frakt tillkomma.

3.5 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Vision of Home samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Vision of Home av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Vision of Home debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Vision of Homes kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Vision of Home.

I de fall Posten, DHL eller Vision of Home kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

4. Leveranstid

Leveranstiden anges på respektive produkts sida samt på din orderbekräftelse. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Leveranstiden från oss till dig är normalt 3-5 vardagar för lagervaror.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor.

5. Betalning

5.1 Betalningsalternativ

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Kristianstad kan du betala kontant, med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Du kan även betala via bankgiro 313-7429 - ange ditt ordernummer som referens vid betalningen. Kontakta oss om du har några frågor om de olika betalsätten.

5.2 Betalning med bank- och kreditkort

Hos oss kan du göra snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa och Mastercard. Vi tycker det är viktigt att du känner dig trygg vid köp hos oss och samarbetar därför med PayEx som är en av Nordens ledande som betalväxel vid köp via Internet. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till PayEx och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Vision of Home.

5.3 Betala med faktura samt delbetalning

För närvarande erbjuds inte detta val då uppdatering pågår. 
(Du kan välja trygg och säker fakturabetalning i samarbete med PayEx. Du kan även välja att dela upp betalningen i lugn och ro när fakturan kommer i brevlådan. Läs mer på PayEx hemsida.) 

6. Ångerrätt

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och bör returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.

7. Byte av vara

Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en vara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss.

8. Reklamation av vara

8.1 Konsumentköplagen

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt,  innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.

8.2 Transportskador

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage - kontakta oss snarast men senast 3 (tre) dagar efter du tagit emot försändelsen.

8.3 Tvist

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.

9. Garantier

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.

10. Personuppgifter & Cookies

Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade "session cookies" på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du avslutar din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.