Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.


  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
Här kan ni skriva valfri text. texten ändrar ni under Egna sidor > köpvillkor.

1. Allmänna villkor

1.1 Ålder

För att köpa en produkt i Vision of Homes nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.


1.2 Köp

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.


1.3 Felaktiga uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.


1.4 Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.


1.5 Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.


2. Priser

I priserna ingår moms med 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.


3. Leverans

3.1 Hämta varorna själv

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager i anslutning till butiken Södergatan 4 i Kristianstad. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon.


3.2 Leverans

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med PostNord och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS eller mail, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med våra egna bilar, PostNord eller DHL direkt hem till dig. Om du vid köptillfället valt alternativet ”Frakt inom Sverige” levereras försändelsen till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår inte.


3.3 Leverans till övriga Sverige

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Posten AB och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med Posten AB hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt" så levereras försändelsen till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit , tidsbokas och levereras till dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att fraktbolaget kontaktar dig.

Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelas du i förväg.


3.4 Leveranskostnad inom Sverige

Alltid fri frakt inom Sverige med ordervärde över 500:- när du handlar till ordinarie pris. Vid kampanjer och andra erbjudanden kan frakt tillkomma.


3.5 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Vision of Home samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Vision of Home av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Vision of Home debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Vision of Homes kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Vision of Home.

I de fall PostNord, DHL eller Vision of Home kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.


4. Leveranstid

Leveranstiden anges på respektive produkts sida samt på din orderbekräftelse. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Leveranstiden från oss till dig är normalt 3-5 vardagar för lagervaror.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi ungefärlig leveranstid på artikelsidan. Du kan kontakta oss på info@visionofhome.se om du önskar information om din orders leveranstid.


5. Betalning

5.1 Betalningsalternativ

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Kristianstad kan du betala med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Du kan även betala via bankgiro 313-7429 - ange ditt ordernummer som referens vid betalningen. Kontakta oss om du har några frågor om de olika betalsätten.


5.2 Betalning med bank- och kreditkort

Hos oss kan du göra snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa och Mastercard. Vi tycker det är viktigt att du känner dig trygg vid köp hos oss och samarbetar därför med PayEx som är en av Nordens ledande som betalväxel vid köp via Internet. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till PayEx och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Vision of Home.


5.3 Betala med faktura samt delbetalning

Du kan välja trygg och säker fakturabetalning i samarbete med Klarna. Du kan även välja att dela upp betalningen. Läs mer om Klarna Checkout här.


6. Ångerrätt

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och bör returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.


7. Byte av vara

Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en vara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss.


8. Reklamation av vara

8.1 Konsumentköplagen

Du har enligt konsumentköplagen alltid 36 månaders reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.


8.2 Transportskador

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage - kontakta oss snarast men senast 3 (tre) dagar efter du tagit emot försändelsen.


8.3 Tvist

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.


9. Garantier

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.


10. Integritetspolicy

Vision of Home värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av ­dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Här beskriver vi även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du förstår vår integritetspolicy. Vid frågor angående vår integritetspolicy kan du kontakta oss på info@visionofhome.se

Vision of Home AB, organisationsnummer 556756-8539, Södergatan 4, 291 53 Kristianstad, är ansvarig för de personupp­gifter som vi behandlar.


10.1 De personuppgifter vi lagrar

Kunduppgifter som exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer, person­nummer (vid kreditköp), ordernummer, köpinformation och betalningsinformation.


10.2 Användningsområde

Enligt GDPR får personuppgifter endast samlas in för ”särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål.” Personuppgifterna får sedan inte behandlas på ett sätt som är ­oförenligt med dessa ändamål. Dessutom måste man också ha stöd i dataskyddsreglering för att hantera personuppgifter, ett sådant stöd kallas för rättslig grund.

För att vi lagligen ska få behandla dina personuppgifter krävs det att någon av följande grunder är uppfylld:
• behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig,
• behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse som vi har (d.v.s. om vi har en legal skyldighet att göra något enligt en annan lag),
• behandling är nödvändig för berättigande intressen hos Vision of Home AB och att dina intressen av skydd för dina personuppgifter inte väger tyngre (intresseavvägning) eller
• i specifika fall, efter att du har lämnat ditt samtycke till just den behandlingen.

För att vi ska kunna tillhandahålla våra produkter till dig behöver vi behandla och hantera dina personuppgifter. Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar dina person­uppgifter och med vilken rättslig grund vi gör detta.


10.3 Ändamål med uppgifterna

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning och köp, för att kunna leverera dina produkter, hantering av din betalning, för eventuellt kredit­upplysningsändamål och för att kunna hjälpa dig vid frågor rörande ditt köp. Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig köpet. Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamationsärenden.


10.4 Ändamål vad gäller rättsliga förpliktelser

Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet.
Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.
Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och så pass länge som lagen kräver.


10.5 Ändamål för kundservice och reklamationer

Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier).
Utredning av eventuella klagomål- och reklamationsärenden.
Laglig grund – Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden.
Lagringsperiod – Till dess att kundserviceärendet har avslutats.


10.6 Uppgiftsinsamling

De uppgifter som vi har om dig är de som du själv lämnar till oss vid köptillfället. Vi samlar även in uppgifter genom att våra webbsidor använder så kallade “cookies” som samlar in information på och från din webbläsare. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas cookies på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.


10.7 Hur länge sparas uppgifterna

Vi sparar aldrig personuppgifter längre än de behövs för respektive ändamål. Se mer om de ­specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.


10.8 Till vem kan uppgifterna komma att lämnas ut?

I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra produkter delar vi dina person­uppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgifts­biträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner t.ex. gällande transporter, betallösningar, och IT-tjänster. När dina personuppgifter delas med ­personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen. Vi kan även lämna ut uppgifter till myndigheter och räddningstjänst vid behov.

Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgifts­ansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvariga innebär att det inte är vi som styr hur information som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgifts­ansvariga som vi delar dina uppgifter med är statliga myndigheter, logistikföretag och företag som erbjuder betallösningar.


10.9 Var behandlar vi dina uppgifter?

Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT-system finns inom EU/EES.


10.10 Rättigheter

Rätt till tillgång – Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig vi behandlar (ett s.k. registerutdrag). Begäran om sådant utdrag ska göras skriftligt och vara undertecknad av dig. Specificera gärna de kategorier av uppgifter du vill ha tillgång till. Om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina önskemål, kommer vi lämna en motivering till dig.

Rätt till rättelse – Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.

Rätt till radering – Vi sparar dina kunduppgifter i 36 månader efter du har fått din leverans för att kunna fullgöra våra skyldigheter gällande reklamationsrätt. Därefter anonymiseras de förutom då vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid (exempelvis enligt bokföringslagen).

Rätt till begränsning av behandling – Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas under tiden personuppgifternas korrekthet utreds.

Rätt till invändning – Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. I så fall behöver du specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.